Edukacja międzynarodowa jest to szczególny rodzaj edukacji formalnej, której głównymi aspektami są:
- międzynarodowe i zagraniczne programy nauczania – oparcie oferty programowej szkoły na stworzonych przez zagraniczne instytucje edukacyjne programach nauczania, które na celu mają rozwój umiejętności potrzebnych w międzynarodowym środowisku oraz kształtowanie umiejętności krytycznego myślenia w kontekście globalnych wyzwań,
- wielokulturowe środowisko – poprzez codzienne funkcjonowanie i współpracę uczniów, rodziców i kadry z różnych, często odległych części świata, kultur i tradycji edukacja międzynarodowa promuje budowanie szacunku, tolerancji i otwartości na inne sposoby myślenia, rozwiązania i style życia w zrozumieniu i poszanowaniu własnej kultury i tradycji,
- edukacja językowa – immersja językowa na poziomie codziennej komunikacji oraz w wymiarze edukacyjnym intensywnie znacząco wpływa na umiejętność porozumiewania się, wyszukiwania i pozyskiwania informacji czy wzajemnej współpracy w wielu językach. Ma to niebagatelne znaczenie dla funkcjonowania człowieka w nowoczesnym świecie w sferze prywatnej, społecznej i zawodowej.
W Polsce kształt edukacji międzynarodowej określają przepisy prawa oświatowego, a dokładnie art. 21 i kolejne Ustawy – Prawo Oświatowe, które określają możliwość i warunki tworzenia oraz funkcjonowania oddziałów międzynarodowych w oparciu o program nauczania zagranicznej instytucji edukacyjnej na podstawie decyzji ministra właściwego do spraw oświaty.
Oznacza to zatem, że uczniowie uczą się zgodnie z ustalonym zagranicznym programem nauczania całkowicie w języku obcym. Wyjątek stanowią obywatele polscy, którzy realizują również przedmioty: j. polski, elementy historii i geografii
Polski w języku polskim zgodnie z podstawą programową kształcenia ogólnego dla danego typu szkoły.
W polskich przepisach oświatowych brak jest definicji szkoły międzynarodowej, istnieje jedynie pojęcie szkoły z oddziałami międzynarodowymi, w których realizuje się edukację międzynarodową czyli opartą o programy zagraniczne i założenia wspólne dla szkół międzynarodowych na świecie. Brak również definicji przedszkola międzynarodowego lub nawet międzynarodowego oddziału przedszkolnego, co pozwoliłoby na realizację założeń edukacji międzynarodowej dostosowanej do grupy najmłodszych.
W świetle rosnącej atrakcyjności Polski dla inwestorów, korporacji i firm, rozwój oferty edukacyjnej i wsparcie sektora edukacji w jak najszerszym wymiarze, w tym edukacji międzynarodowej jest kluczowe dla dalszego stabilnego i długoterminowego rozwoju.